Dzisiejszy wpis będzie dotyczył „najciekawszego” elementu całej budowy, czyli pozwoleń i innych formalności, których trzeba dopełnić.
Ciężko pałać pasją do tego etapu, ale jest to stały element każdej inwestycji przez który trzeba przebrnąć.
Opiszemy jakie formalności trzeba załatwić w urzędach, zastrzegamy jednak że każdy musi indywidualnie dowiedzieć się co należy zrobić w swoim konkretnym przypadku.
Formalności:
1. W naszej gminie nie ma planu zagospodarowania przestrzennego, w związku z czym pierwszym krokiem było złożenie w Urzędzie Gminy wniosku o ustalenie warunków zabudowy naszej nowej działki. Wniosek taki pobraliśmy ze strony internetowej Urzędu Gminy Włodawa. W formularzu należy opisać planowany sposób zagospodarowania terenu oraz charakterystykę zabudowy. Na tym etapie już powinniśmy znać mniej więcej wymiary naszego przyszłego domu, gdyż tego typu informacje musimy umieścić we wniosku.
Niezbędne załączniki:
a) 3 egz. kopii mapy obejmującej obszar, którego wniosek dotyczy
b) Kserokopia wypisu z ewidencji gruntów
I kilka innych, ale pewnie w każdej gminie się dowiedzie co trzeba
2. Inwentaryzacja istniejącego budynku do przeniesienia wykonana przez fachowców konieczna do zrobienia projektu budowlanego. Niestety w wypadku przenoszenia domu niezbędny jest projekt budowlany, tak jak przy budowie nowego. Na podstawie inwentaryzacji architekt zrobi projekt oraz adaptację wnętrza budynku konkretnie pod nasze oczekiwania. Oczywiście wszystko zależy od konstrukcji ścian, możliwości przeróbek, ale można sobie dowolnie zaprojektować układ wewnątrz domu. Nam jednak zawsze zależało, by zachowywać charakter starej chaty i staramy się w miarę możliwości to realizować.
3. Gdy mamy już plan zagospodarowania, musimy zgodnie z planem zrobić projekt domu i tu mogą nastąpić niespodzianki. Bo wiadomo, że na początku znajdujemy dom, a potem dopiero składamy wniosek. My nie mieliśmy takich problemów, okazało się, że nasz upatrzony dom wpisuje się idealnie w plan zagospodarowania. Warto na początku zorientować się w gminie jakie budynki można stawiać, głównie chodzi o wymiary , wysokość i spadek dachu.
4. Pozwolenie na budowę – składamy wniosek do Starostwa Powiatowego – również dostępne formularze na stronach internetowych. Musimy mieć ze sobą oprócz wypełnionego wniosku następujące załączniki:
a) 4 egz. Projektu budowlanego
b) Oświadczenie o posiadanym prawie do nieruchomości na cele budowlane
c) Decyzję o warunkach zabudowy
Oczywiście okres oczekiwania na pozwolenia trwa i bywa różnie w zależności od danej gminy. Ale trzeba zakładać przynajmniej pół roku na pozbieranie niezbędnych dokumentów wliczając w to również projekt.
Ciężko pałać pasją do tego etapu, ale jest to stały element każdej inwestycji przez który trzeba przebrnąć.
Opiszemy jakie formalności trzeba załatwić w urzędach, zastrzegamy jednak że każdy musi indywidualnie dowiedzieć się co należy zrobić w swoim konkretnym przypadku.
1. W naszej gminie nie ma planu zagospodarowania przestrzennego, w związku z czym pierwszym krokiem było złożenie w Urzędzie Gminy wniosku o ustalenie warunków zabudowy naszej nowej działki. Wniosek taki pobraliśmy ze strony internetowej Urzędu Gminy Włodawa. W formularzu należy opisać planowany sposób zagospodarowania terenu oraz charakterystykę zabudowy. Na tym etapie powinniśmy znać mniej więcej wymiary naszego przyszłego domu, gdyż tego typu informacje musimy umieścić we wniosku.
Niezbędne załączniki:
a) 3 egz. kopii mapy obejmującej obszar, którego wniosek dotyczy
b) Kserokopia wypisu z ewidencji gruntów
I kilka innych, w każdej gminie należy dowiedzieć się indywidualnie co trzeba
2. Inwentaryzacja istniejącego budynku do przeniesienia wykonana przez fachowców konieczna do zrobienia projektu budowlanego. Niestety w wypadku przenoszenia domu niezbędny jest projekt budowlany, tak jak przy budowie nowego. Na podstawie inwentaryzacji architekt zrobi projekt oraz adaptację wnętrza budynku konkretnie pod nasze oczekiwania. Oczywiście wszystko zależy od konstrukcji ścian, możliwości przeróbek, ale można sobie dowolnie zaprojektować układ wewnątrz domu. Nam jednak zawsze zależało, by zachowywać niezmieniony charakter starej chaty i staramy się w miarę możliwości to realizować.
3. Gdy mamy już plan zagospodarowania, musimy zgodnie z planem zrobić projekt domu i tu mogą nastąpić niespodzianki. Bo wiadomo, że na początku znajdujemy dom, a potem dopiero składamy wniosek. My nie mieliśmy takich problemów, okazało się, że nasz upatrzony dom wpisuje się idealnie w plan zagospodarowania. Warto na początku zorientować się w gminie jakie budynki można stawiać, głównie chodzi o wymiary , wysokość i spadek dachu.
4. Pozwolenie na budowę – składamy wniosek do Starostwa Powiatowego – również dostępne formularze na stronach internetowych. Musimy mieć ze sobą oprócz wypełnionego wniosku następujące załączniki:
a) 4 egz. Projektu budowlanego
b) Oświadczenie o posiadanym prawie do nieruchomości na cele budowlane
c) Decyzję o warunkach zabudowy
Okres oczekiwania na pozwolenia trwa i bywa różnie w zależności od danej gminy. Musimy zakładać przynajmniej pół roku na pozbieranie niezbędnych dokumentów, wliczając w to również projekt.